Aktuelle arbeidssteder

En reiselivsmedarbeider kan ha sin arbeidsplass innen en rekke virksomheter som for eksempel reise- og bookingbyråer, turoperatører, jernbaneselskaper, event- og attraksjonsbedrifter, turistkontorer og fergerederier, hoteller og museer og kulturinstitusjoner

Sentrale arbeidsoppgaver

  • kunde-/gjestebehandling
  • rådgivning og veileding om reiser og reisemål
  • planlegging og gjennomføring av aktiviteter, opplevelser og omvisninger
  • planlegging og gjennomføring av konferanser, messer, og kulturfestivaler.
  • koordinering av gjestelister, transport, og logistikk
  • bruk av informasjonsteknologi som salgs- og støtteverktøy
  • bruk av søkemotorer og bookingsystemer
  • reservasjon og billettering
  • markedsføring og salgsarbeid

Personlige egenskaper

Du må kunne arbeide selvstendig, planmessig og effektivt, ofte i høyt tempo. Reiselivsmedarbeideren må kunne kommunisere og samhandle med mennesker fra ulike kulturer og yte god service. Du må ha gode språkferdigheter, kulturforståelse, geografiske kunnskaper og sosiale ferdigheter.

Alle Salg og servicefag

  • Service- og administrasjonsfaget

  • Sikkerhetsfaget

  • Reiselivsfaget

  • Salgsfaget